Когато не могат да се намерят аргументи против реалните факти, се измислят твърдения, които да се оборват. Такива твърдения аз никога не съм споменавал, нито са ми идвали наум. Кога съм казал, че "днес" се отнася за седмичен ден? Напразно изхаби червеното мастило да оборваш някакви измислени от тебе твърдения. Когато му дойде времето, ще говоря и за тези стихове.a_stambolov написа:Само дето удобно се "забравя", че това "днес" не се отнася за конкретен седмичен ден (събота)
В посланието няма нищо, което и косвено да свързва стиховете в Евреи с превземането на Ерихон. Напълно произволен извод, без никаква връзка с текста.a_stambolov написа:историята, която вероятно авторът на Посланието до евреите имал предвид (Ис. Нав. 6 гл.)
От там нататък всичките ти разсъждения по измислените твърдения и взетия произволно пример се оказват безмислени.
Нищо общо с истината и напълно погрешно. Плутарх не живее "доста по-късно" от Павел, а е негов съвременник. Плутарх е езически, а не християнски автор, дори е бил един от жреците на Делфийския оракул. И това, че Плутарх използва същата дума "sabbatismos", която дума използва и Павел, само показва, че тя не е непозната на неговите съвременници, нито е измислена от Павел.a_stambolov написа:Както и удобно се "забравя", че Плутарх живее доста по-късно от Павел и няма как той да е измислил "σαββατισμός". Както и че почти всички християнски автори, употребили думата, просто цитират въпросния стих от Евреи, а когато го тълкуват - правят това не в "съботянска" светлина.
Плутарх (50-120 г.сл.Хр.)
В писанията на Плутарх думата се появява в списък със суеверни практики. Есето на Плутарх е опит да се докаже, че суеверието е по-лошо от атеизма. В този контекст той осъжда страха от суеверия и изброява някои от тях, между които е и "пазенето на съботата". Езикът на Плутарх е съвсем буквален, а не фигуративен:
"Нашите гърци са намерили такива варварски ритуали, като акробатика в тинята, търкаляне в торища, пазене на съботите (sabbatismos), чудовищни поклони, дълго и упорито седене на едно място, противно и унизително поклонение и всякакво лъжливо суеверие!"
Plutarch, De Superstitione 3.10
Да видим и другото ти твърдение колко отговаря на истината. Кои и колко са тези "почти всички" християнски автори, които цитират въпросния стих и с какво значение го употребяват.
Юстин (100 - 165 сл.Хр.)
В своето произведение Юстин спори с Трипио срещу еврейските обичаи и замяната им от християнството. Отново езикът е съвсем буквален:
"Защото, ако нямаше нужда от обрязването преди Авраам или от спазване на съботата (sabbatismos), от празници и жертвоприношения преди Мойсей, няма повече нужда от тях и сега след всичко това ..."
"Виждаш, че елементите не са бездействащи и не пазят събота (sabbatismos)."
Justin, Dialogue with Trypho 23.3
Епифан (320 - 403 г.сл.Хр.)
Думата се използва също и от Епифан в спора му срещу Евион и евионитите:
"Относно всяка секта, когато стигнах до тази точка, аз обясних нейната привързаност към Юдейския закон на пазене на съботата (sabbatismos), обрязването и всички други юдейски и самарянски ритуали, как Господ ни е предоставил нещо по съвършено."
Epiphanius, Panarion 30.2.2
Епифан обвинява евионитите, че дори надминават юдеите в техните ритуали. Например той добавя правилата да не се докосва езичник и това човек да се потопи във вода, ако е бил с жена. Тази употреба на думата в контекста на останалите правила показва, че тя е напълно буквална и означава "пазене на съботата".
Думата се среща също и в съчинението "Мъчничество на Петър и Павел". В този апокрифен документ, датиран от края на трети век, Петър е обвиняван от юдеите в Рим за отмяната на пазенето на съботата, новолунията и празниците, назначени от закона. Тъй като молбата на евреите, отправена към Павел е да коригира Петър, той уверява евреите, че той е истински евреин и, че те също са спазвали съботата, и че Бог също си е починал в съботата.
"И когато видиш Петър, заяви против неговото учение защото той попречи на спазването на съботата (sabbatismos), на новолунията и на празниците, назначени от закона. В отговор Павел им каза: Аз съм истински евреин, от това може да потвърдите, защото също и вие можехте да пазите събота и да съблюдавате истинското обрязване, и без съмнение Бог си почина в деня събота от всичките си дела."
Martyrdom of Peter and Paul, chap. 1
Още един случай на употреба на думата "sabbatismos" се намира в "Апостолските наредби", колекция от трактати от края на четвърти век, относно ранната християнска дисциплина, поклонение и доктрина, предназначени да служат както на духовенството, така и на миряните. В глава 36 авторът насърчава християните страхът от Бога да е винаги пред очите им и да помнят Десетте божи заповеди.
"Помислете за многообразното Божие творение, което получи своето начало чрез Христос. Вие ще пазите съботите заради Онзи, който си е починал от своята работа по Сътворението, но не от своята работа на провидението, това е пазене на съботата (sabbatismos) за размишления върху закона, не за безделие на ръцете."
Apostolic Constitutions 2.36.2
Християните са насърчавани да спазват съботата не само като се въздържат формално от труд с ръцете си, но и като размишляват върху Божия закон. Още веднъж тук думата "sabbatismos" е използвана в смисъла на "спазване на съботата".
Тези автори употребяват думата "sabbatismos" независимо и без никаква връзка с Посланието към евреите. Те не тълкуват посланието нито думата, те просто я употребяват като "пазене на събота".
Друг християнски автор, който употребява думата, вече във връзка с Посланието към евреите, е Ориген, няма да цитирам писанията му, достатъчно се постарах да извадя другите. Той също употребява думата във връзка със Сътворението и с нейното значение "съботна почивка", въпреки, че я тълкува фигуративно, на две места в смисъла на период от време в края на вековете и на едно място като преставане, край на греха.
Дотук аз не тълкувам стиховете в Посланието към евреите. Дотук просто показах какво е значението на думата "sabbatismos" според древните автори, езически и християнски, които я употребяват. Навсякъде те я употребяват със значение "пазене на събота". И това е така, защото думата е била известна с това си значение. Не висша, а проста и елементарна граматика.
Показах също и посочих стихове, че глаголът "sabbatizo", от който произлиза думата е употребен многократно в Септуагинтата със значение "да пазя събота".
Преди това ти зададох елементарен въпрос, и се очакваше елементарен отговор с "Да" или "Не". За седмия ден събота ли говорят стиховете:
"Защото нейде си е говорил за седмия ден така: "И почина си Бог на седмия ден от всичките Си дела"; Евр. 4:4
"Защото оня, който е влязъл в Неговата почивка, той си е починал от своите дела, както и Бог от Своите Си." Евр. 4:10
Висшата ти граматика, обаче, се оказа в задънена улица. Същото стана и с въпроса за деня на Сатурн. Нито Да, нито Не. Същото подозирам ще се случи и с думата "sabbatismos".
Кажи сега, какво е значението на думата "sabbatismos" в писанията на тези автори, които цитирах - "вечна почивка в Рая" или "пазене на събота"?