Книгата на пророк Захария

Новини и полезни статии
Отговори
Потребителски аватар
Чими
Проклетник
Проклетник
Мнения: 6516
Регистриран: 14 сеп 2002 23:38
пол: мъж
църква: Църква на Адвентистите от седмия ден
Контакти:

Книгата на пророк Захария

Мнение от Чими »

1. Заглавие
Книгата носи името на човека, чиито пророчества са записани в нея. Името Захария, евр. זְכַרְיָה (Zĕkharyāh), означава "Йехова помни" или "Йехова си спомни." Името се среща често сред евреите.

2. Авторство
Захария вероятно е бил левит, и може да е бил и свещеник ( Неемия 12:16; Захария 1:1). Фактът, че в Ездра 5:1 и Ездра 6:14 Захария се нарича "син на Идо" може да се обясни със свободното ползване на "син" за внук (виж 1 Летописи 2:7).
Почти сигурно е, че Захария е роден във Вавилония. Той започва своето служение около 16 години след завръщането от плена, 520/519 г. пр. Хр. Ако се беше родил след завръщането, призоваването му към пророческо служение би било в прекалено ранна възраст. Последната дата, посочена в предсказанието му е четвъртата година от царуването на Дарий (Захария 7:1). Въпреки това, най-вероятно е, че пророк Захария доживява да види завършването на храма няколко години по-късно, през 515 г. пр.н.е. (виж Ездра 6:15).

3. Историческа обстановка
Захария е бил съвременник на Агей (Захария 1:1; Агей 1:1). За историческата обстановка прочетете коментара към книгата на пророк Агей.

4. Тема
Захария, както и Агей, е призован от Бога да подбуди евреите към действие, които, поради опозицията, която дойде от враговете им при царуването на Фалшивия Смердис (522 г. пр.н.е.) и която прекъсна строителството на храма. Пророчествата на Захария дойдоха във време на голяма несигурност и безпокойство, когато както се струваше на лидерите, разрешението дадено на евреите да възстановят храма е на път да отпадне. Неговите вести, които съдържат Божиите планове и описват Божията работа за възстановяване, са с цел да насърчат и подновят спадащата ревност на евреите. В резултат на вдъхновяващите послания и ръководство на Агей и Захария, храмът скоро беше завършена (Ездра 6:14, 15).
Вестите на Захария, който описват славното бъдеще на Йерусалим, бяха условно (Захария 6:15). Заради провала на евреите, след завръщането от плена, да отговорят на духовните усрловия, на които се основава техния просперитет, пророчествата не бяха изпълнени в оригиналния им замисъл. Въпреки това, някои елементи от тях ще бъдат изпълнени в християнската църква .

5. Съдържание
I. Обещание за възстановяване, 1:1-6:15
A. Въведение и призив за следване на Господа, 1:1-6
Б. Осем видения, 1:7-6:8
1. Първо видение: конниците, 1:7-17
2. Второ видение: четирите рога и четирите дърводелци, 1:18-21
3. Трето видение: мъжът с измервателната линия, 2:1-13
4. Четвърто видение: Исус и Сатана, 3:1-10
5. Пето видение: златният светилник и двете маслинови дръвчета, 4:1-14
6. Шесто видение: летящ свитък, 5:1-4
7. Седмо видение: ефа и жена, 5:5-11
8. Осмо видение: четирите колесници, 6:1-8
В. Появата и делото на Христос, клонът, 6:9-15
II. Изобличение за грях и призив за правда, 7:1-8:23
A. Лицемерното постене е разобличено, 7:1-14
1. Пълномощие от Ветил, 7:1-3
2. Лицемерното постене е осъдено, 7:4-7
3. Истинската религия е дефинирана, 7:8-10
4. Упоритият бунт и неговите резултати, 7:11-14
Б. Възстановяване на базата на послушание, 8:1-23
III. Унищожаване на врага и освобождение за Израел, 9:1 до 14:21
А. Първия товар, 9:1-11:17
1. Съседните народи унищожени, 9:1-8
2. Праведният Цар над обединения Израел, 9:9-17
3. Бог, не идолите, източникът на триумф, 10:1-7
4. Божиите хора се събират от всички краища на света, 10:8-12
5. Притчата за овчаря, 11:1-17
Б. Втори товар, 12:01 до 14:21
1. Вражеските народи разорени, 12:1-9
2. Изливане на дух на благодат и умиление, 12:10-14
3. Духовно прочистване на Ерусалим, 13:1-6
4. Поразяването на Господния пастир, 13:7-9
5. Прочистването на Ерусалим по време на войната, 14:1-7
6. Земята е подновена и Господ е признат за Цар, 14:8-11
7. Съд над народите, 14:12-15
8. Съдби върху останалите, които отказват да се поклонят, 14:16-21

Nichol, Francis D., The Seventh-day Adventist Bible Commentary, (Washington, D.C.: Review and Herald Publishing Association) 1978.
"И ето името, с което ще се нарича: Господ е наша правда."
Еремия 33:16
Отговори

Върни се в “Статии и новини”